روزهای بیپایان
روزهای بیپایان در سال 1934 به چاپ رسید. این نمایشنامه بیانگر رویارویی انسان مدرن با مکاتب مختلفی است که هر یک با ارائه روایات خود از حقیقت، هویت یکپارچه انسان و یا توهم او از داشتن هویت یکپارچه را درهم میشکند. انسان مدرنی که سعی در منطبق نمودن ارزشهای خود با روح زمانه دارد و همزمان گسست تام از باورهای ...
پیش از ناشتایی و 3 نمایشنامه دیگر
در نمایشنامههای کوتاه یوجین اونیل بذر تفکری پاشیده شده است که
تمام عمر و در تمام آثارش دست از سر او برنداشت و آن از سویی
کشیده شدن پرده پندار در پیش چشم آدمها و از سوی دیگر دریده شدن این پرده و
رویارویی آنها با حقیقت عریان است. چیزی که هستی آنها را به تباهی برده و
در لحظه رویارویی از پا درشان ...
گوریل پشمالو (نمایشنامه در چند صحنه) نمایشنامه
اونیل با گوریل پشمالو، آنا کریستی، و نخستین آدم یک «سهتایی» (trilogy) به سبک و سیاق تراژدیهای یونان باستان میسازد تا بگوید در قرن بیست (دهه بیست) تراژدی با شکل و درونمایههای رایج در تراژدیهای یونان همچنان شدنی است. از این حیث، میتوان او را، همانند استادش، ایبسن، سرگرم تجربیات نوین در ادبیات نمایشی و تئاتر دانست. اما آنچه گوریل ...
داینامو
داینامو در سال 1929 به چاپ رسید. استفاده از تجربههای شخصی در خلق شخصیتهای نمایشنامه از ویژگیهای اصلی آثار اونیل به شمار میرود بنابراین رد پای دغدغههای شخصی اونیل در خلق نمایشنامه داینامو غیرقابل انکار است. زیستن در عصر دینداری کورکورانه و همزمان ظهور جلوههای مدرنیته، همگام با پیشرفتهای تکنولوژی، ذهن خردورز اونیل را به چالش کشیده و در این ...